Perbezaan Individu
Borich dan Tombari (1997) menyatakan bahawa perbezaan individu merujuk kepada kepelbagaian ciri ahli kumpulan dari segi karekter, tahap keupayaan, bentuk persahabatan dan hubungan ibu bapa dengan anak-anak.
Slavin (1997) pula menyatakan bahawa perbezaan individu merangkumi aspek perbezaan individu dari segi perkembangan dan pertumbuhan mengikut jantina, fizikal, emosi, nilai tolak ansur, kemahiran sosial, serta bakat dan minat.
Lazimnya, perbezaan individu itu membawa pemahaman terhadap perbezaan antara manusia dari segi keupayaan dan ciri-ciri kecerdasan, personaliti, fizikal dan kemahiran.
Bagi kursus ini, perbezaan individu dibincangkan dari aspek-aspek berikut:
- Fizikal
- Kognitif
- Sosio emosi
- Latar belakang murid
- Murid berkeperluan pendidikan khas
Perbezaan individu juga difokuskan kepada:
- Kecerdasan
- Teori Kecerdasan Sternberg
- Teori Kecerdasan Pelbagai Howard Gardner
- Teori Kecerdasan Emosi Goleman
- Gaya kognitif
- Field Dependent/Independent
- Habits of Mind
- Gaya Pembelajaran
- Dunn & Dunn
- Model Kolb
- Honey & Mumford
Fokus tugasan ini ialah perbezaan individu dari segi Gaya Kognitif (FI/FD)